Surya Namaskaram - Pozdrowienie Słońca
Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń w jodze, jest praktyka Surya Namaskar, czyli w spolszczonej nazwie Powitanie Słońca lub Pozdrowienie Słońca. Ta wszechstronna technika jest metodą wzbudzania u praktykujących wigoru, siły życiowej, aktywnej, słonecznej energii, a w głębszym ujęciu prowadzi do rozjaśniania i poszerzania świadomości, co jest niezwykle istotne w duchowym rozwoju.
Regularne praktykowanie Surya Namaskar przynosi wiele dobrodziejstw - poprawę i utrzymanie dobrej kondycji, silne i giętkie ciało, redukuje napięcia spowodowane stresem, dobre samopoczucie, stymuluje wewnętrzne organy do prawidłowej pracy, klatka piersiowa poszerza się, ramiona stają się ładniejsze, ustępują zmiany chorobowe skóry, poprawia się trawienie, znikają jego zaburzenia — takie jak zaparcia i zatory, następuje odtłuszczenie tułowia, uelastycznia się kręgosłup, zwiększa gibkość i pojawia się chęć do życia.
Powitanie Słońca jest naturalnym „środkiem przeciwdepresyjnym" — w pełnej zgodności z psychologiczną charakterystyką Słońca będącego symbolem światła i jasności.
Surya Namaskar jest czymś znacznie więcej niż tylko fizycznymi ćwiczeniami przynoszącymi tak wiele korzyści naszemu ciału. Wykonywana prawidłowo, jest kompletną praktyką duchową, którą jogini wykonywali już tysiące lat temu, oddając w niej hołd Słońcu - życiodajnej energii, będącej jednocześnie symbolem duchowej świadomości, lub w bardziej spersonifikowanej formie - Surya Deva, czyli solarnemu bóstwu wedyjskiemu. Adoracja i kult Słońca były jednymi z pierwszych naturalnych form wewnętrznej ekspresji, jakie człowiek zaczął wyrażać i miało to miejsce we wszystkich rejonach świata i kultywowane jest do dziś. Współczesna nauka jedynie potwierdza intuicję naszych przodków, co do ważności funkcji Słońca dla życia ziemskiego, które bez słonecznego światła nie mogłoby istnieć.
Surja Upaniszada (wedyjski tekst kanoniczny) opisuje, że osoby, które czczą Słońce jako Brahmana, stają się potężne, aktywne, inteligentne i osiągają długie życie.
Obok ćwiczeń fizycznych w praktyce Surya Namaskar mamy także pranajamę (ćwiczenia oddechowe), koncentrację na ćakramach (duchowych ośrodkach energii), mantrę (recytację świętych fraz).
Starożytni Mędrcy (Riszi) już dawno wiedzieli, że te ćwiczenia przynoszą i pomagają utrzymać dobre zdrowie, pobudzają kreatywność i dają moc i siły na realizowanie wszelkich inspiracji. Rozbudzają one w praktykującym solarne aspekty człowieczej natury i uwalniają życiową energię dla rozwoju duchowej świadomości.
Surya Namaskar nawiązuje swoim układem do rytmu Słońca, dlatego skomponowane jest z 12 pozycji, jak dwanaście znaków zodiaku czy miesięcy w roku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wszelkie inne formy Powitania Słońca, nie będące zestawem 12 pozycji, raczej nie kwalifikują się pod tę nazwę, gdyż pomijają ten elementarny aspekt rytmu słońca.
Te naprzemiennie wykonywane asany (pozycje jogi) - raz w tył, raz w przód - rozciągają kręgosłup na tyle skutecznie, że w krótkim terminie możemy się szybko pozbawić sztywności pleców i rozciągnąć je na tyle, żeby znikły wszelkie symptomy bólowe, niekiedy towarzyszące nam wiele lat. Dzięki powolnemu i płynnemu ćwiczeniu Surya Namaskar pokonujemy sztywność w ciele, tendencję do napięć, czy brak koordynacji ruchowej, a także oczyszczamy stawy z nagromadzonych w nich toksyn.
Jak ćwiczyć?
Surya Namaskar uczymy się od wykwalifikowanego nauczyciela jogi, który jest w stanie wyłożyć zainteresowanemu wszystkie aspekty tej fenomenalnej praktyki. Nie tylko od strony fizycznego układu, ale także ośrodki do koncentracji, mantry do intonowania, czy sposób oddychania.
Zanim zaczniemy wykonywać całą sekwencję, warto dobrze nauczyć się pojedynczych pozycji (asan), które ją stanowią. Dobre wchodzenie w poszczególne pozycje, usadowienie się w nich, sprawienie, że są one dla nas wygodne i odprężające, powoduje, że późniejsze przechodzenie z jednej pozycji do drugiej przebiega w sposób naturalnie płynny i prawidłowy. Dlatego też początkującym zaleca się, aby zanim zaczną robić całą serię dwunastu pozycji, uprzednio zaznajomili się z każdą asaną osobno, poświęcając każdej kilka/kilkanascie minut dziennie. Można to robić w rytmie tygodniowym, gdzie codziennie przez sześć dni robimy trening z jedną asaną i jej wariacjami, a siódmego dnia próbujemy je połączyć w całą serię Surya Namaskar.
Nawet potem, gdy już w miarę opanujemy płynne przechodzenie z jednej pozycji w drugą, możemy zatrzymywać się każdego dnia w innej asanie i dłużej w niej postać, by dobrze ją wytrenować i pogłębiać.
Można też wyodrębnić treningowo np. trzy asany i każdego dnia i opanować płynne przejścia w nich do perfekcji, by potem wszystko połączyć w całą sekwencję.
Każdy trening Surya Namaskar należy poprzedzić chwilowym skupieniem i wyciszeniem. Jeśli nie mamy w zasięgu wzroku scenerii słońca, wyobrażamy sobie ją i tę wizualizację utrzymujemy w umyśle przez cały czas ćwiczenia.
Warto trochę się rozruszać, aby pozbyć się zgrubnych napięć, rozgrzać lekko ciało.
Dobrą formą jest stanięcie w lekkim, na szerokość bioder rozkroku, z opuszczonymi luźno wzdłuż ciała rękami i robienie różnych ruchów okrężnych stopami, kolanami, biodrami, tułowiem, barkami, karkiem i głową. Kilkanaście/kilkadziesiąt razy w kierunku ruchu wskazówek zegara i analogiczną ilość w drugą stronę. Takie kilkuminutowe rozluźnienie da nam większe czucie ciała i sprawi, że ćwiczenie Surya Namaskar będzie dużo swobodniejsze i mniej męczące.
W trakcie ćwiczenia Surya Namaskar pamiętaj, że rytm w niej wyznacza ci ODDECH.
Ćwiczysz w takim tempie, jak oddychasz.Najpierw jest oddech, a do niego dostosowujesz ruch, nie na odwrót! Dlatego tak ważne na początku, treningu jest zrelaksowanie ciała i wyciszenie, co powinno skutkować odnalezieniem własnego naturalnego rytmu oddychania. Gdy oddech nasz staje się płynny, pogłębiony i wysubtelniony, zaczynamy ćwiczyć pozwalając aby ruch był następstwem wdechu lub wydechu. Gdy w którymś momencie złapiesz tzw. zadyszkę, zrób chwilę pauzy w pozycji wyjściowej, obserwuj wrażenia z praktyki, jakie pojawiają się w ciele i umyśle i kontynuuj, gdy oddech wróci do swojego naturalnego rytmu, być może już bardziej głębszego względem początkowej fazy.
W każdej pozycji odnajduj relaks. Wykonuj je do granic, w których czujesz jeszcze komfort. Nie forsuje ciała! Zrób asanę do momentu, w którym ciało stawia opór i pogłębiaj ją na fali oddechu. To oddech sprawia, że w danej asanie kolejnym razem zwiększysz zakres ruchu. Używaj tylko tych mięśni, które są niezbędne do wykonania danego ćwiczenia, unikaj wszelkich innych napięć.
Sekwencję wykonuj najpłynniej jak potrafisz. Spraw, aby było to na podobieństwo tańca, pełnego gracji i wdzięku. Synchronizuj ruch z oddechem tak, że gdy kończy się faza wdechu lub wydechu, twoje ciało również jest najgłębiej osadzone w pozycji. Długość wchodzenia w pozycję równa jest długości wdechu lub wydechu. Wbrew pozorom ta sztuka nie jest prosta do wykonania i wymaga pełni skupienia i świadomości ciała.
Ludziom o slabszych mięśniach rąk na początku trudniej jest wykonać sekwencję od pozycji nr 5 do pozycji nr 8. W tych pozycjach utrzymujemy ciało w dużej mierze na rękach i ich siłą blansujemy między pozycjami.
Wszelkie warianty popularnej ostatnimi czasy tzw. pozycji kija, deski ćwiczone po kilka minut dziennie, na pewno będą bardzo pomocne.
Ile serii wykonywać?
Zanim przejdziemy do odpowiedzi o ilość powtórzeń, to należy wyjaśnić czym jest cykl Powitania Słońca, czyli w którym momencie się cykl zaczyna, a w którym kończy.
Otóż jeden CYKL to są dwie RUNDY. Każda runda zaczyna się od pozycji PRANAMASANA i kończy nią. Różnica między jedną, a drugą rundą polega na tym, że w pierwszej rundzie przy wchodzeniu do pozycji AŚWA SANĆALASANA mamy ruchomą jedną nogę, a w drugiej rundzie drugą nogę. Tym samym w każdej rundzie w fazie “zejściowa” będziemy mieli pozycję AŚWA SANĆALASANA na inną nogę.
Mimo, że podstawową i dobrą dla codziennej praktyki jest liczba dwunastu cykli Surya Namaskar, to nie ma jakiejś żelaznej zasady ile powinno się ich wykonywać, jednak zawsze powinniśmy robić na tyle, aby nie zamęczać swojego ciała. Dla jednego początkującego limitem może być 6 rund, a dla innego 12, a dla osoby wprawionej jednostką treningową będzie 12 lub 24 cykle. Niektórzy robią codziennie 54 cykle i nie przemęczają się przy tym. Są też i tacy, którzy robią 108 cykli dla intensywniejszego oczyszczania ciała i umysłu z wszelkich toksyn i chorób, a okazjonalnie niektórym 1008 cykli intencyjnie zdarzy się zrobić.
Nade wszystko trzeba rozważyć czy jednego razu nie za bardzo popadamy w lenistwo zmniejszając sobie limit powtórzeń, a innym razem czy za bardzo nie forsujemy ciała, gdy pomimo zmęczenia limit zwiększamy,
Porą najbardziej polecaną do praktyki Surya Namaskar jest wschód słońca. Jako że nie zawsze możemy rytm dnia dopasować do słonecznych godzin, to praktyka Surya Namaskar o poranku, tuż po przebudzeniu będzie również dobra. Ćwiczenie w południe i o zachodzie słońca też jest rekomendowane, a gdy ktoś aspiruje do bardziej zaawansowanego w tej praktyce, to w każdej z tych pór może ćwiczyć.
Nie ma ograniczeń wiekowych, co do ćwiczenia SN. Nie powinno się ćwiczyć SN gdy ma się wysokie ciśnienie krwi i choroby wieńcowe, przepuklinę jelitową, Osoby po zawałach serca także nie powinny wykonywać tych ćwiczeń, gdyż może w nich dojść do przeciążenia i uszkodzenia serca lub naczyń krwionośnych.
Gdy ktoś ma poważne problemy z kręgosłupem, powinien skonsultować się z lekarzem przed wykonywaniem ćwiczeń SN, choć w wielu problemach kręgosłupowych, to ćwiczenie działa bardzo korzystnie.
Nie ma przeciwwskazań dla kobiet w trakcie menstruacji. Przy bolesnym przebiegu i problemach w trakcie menstruacji jest niewskazane i lepiej sobie praktykę SN odpuścić.
Kobiety w ciąży mogą SN ćwiczyć do dwunastego tygodnia płodu, a po porodzie ćwiczenie należy wprowadzać stopniowo, najlepiej do 40 dnia po narodzinach dziecka, gdyż istnieje ryzyko naruszenia mięśni macicy
Po skończonych rundach/cyklach Surya Namaskar, należy na kilka/kilkanaście minut położyć się w pozycji ŚAVA, czyli popularnej pozycji trupa. Leżymy w tej pozycji maksymalnie rozluźniają całe ciało, zaczynając od stóp aż po głowę. Pozwalamy, aby ciało wróciło do równowagi po ćwiczeniu. Etap odpoczynku i asymilacji tego, co się wypraktykowało w trakcie SN, jest niezwykle istotny i nie należy go pomijać. To tak, jak danie sobie czasu na strawienie posiłku, który dopiero co zjedliśmy.
Surya Namaskar pomaga w wielu różnych dolegliwościach. Poniżej lista zaburzeń, które z pomocą SN można w dużym stopniu zniwelować lub też całkowicie się pozbyć:
Trądzik, czyrak, ropień, anemia, słaby apetyt, zmęczenie, otyłość, niedorozwój, żylaki, reumatyczne problemy, ból głowy, astma oraz inne problemy z płucami, problemy z trawieniem, zaburzenia żołądka, problemy z nerkami, słabe ciśnienie, epilepsja, cukrzyca, problemy ze skórą, przeziębienie, problemy menstruacyjne oraz w czasie menopauzy, strach, depresja, psychoza.
Powyższe to jedynie kilka z częściej występujących i należy pamiętać, że należy ćwiczenie wykonywać prawidłowo, aby przynosiło założony skutek. Oczywiście ma to korzystny wpływ dla rozwoju całego ciała jak i do stymulacji normalnego wzrostu. Bardzo ważne jest, że aby stosować SN terapeutycznie, należy poszczególne pozycje (asany) wykonywać precyzyjnie, toteż możemy na każdą asanę poświęcić kilka oddechów, np. 3-4, a całość wykonywać powolniej niż zwykle.
Regularnie praktykowanie Surya Namaskar ma wpływ na organy w ciele i stymuluje je do prawidłowej pracy. Ma dobroczynny wpływ na wszystkie układy narządów w ciele i poniżej znajdziesz w jaki sposób działa ono na każde z nich.
Układ oddechowy
Podczas normalnego oddychania rzadko wykorzystuje się całkowitą objętość płuc. Przeważnie, tylko dolna część jest używana, podczas gdy górne części słabną lub są zapełnione martwym złożem użytego powietrza, dwutlenku węgla i toksycznych gazów, szczególnie w przypadku mieszkańców miast i palaczy. Te złoża pozostają w płucach na lata, niekorzystnie oddziałując na oddech oraz na inne układy w organizmie.
W Surya Namaskar głęboki rytmiczny proces oddechowy jest zsynchronizowany z każdym ruchem, który całkowicie opróżnia płuca ze wszystkich śladów stęchłych gazów i napełnia je świeżym, czystym, nasyconym tlenem powietrzem. Jest tak szczególnie podczas hasta uttasana, która maksymalnie rozszerza klatkę piersiową. Padahastasana, jeśli praktykuje się z umiarkowanym wymuszonym wydechem, który może być wykonany poprzez otwarte usta, jest potężnym oczyszczającym oddechem. Każde kieszonki płuc są rozszerzone, stymulowane i oczyszczane. Zawartość tlenu w krwi wzrasta, co potwierdza ogólną witalność i natlenienie komórek, tkanek ciała i mózgu. Ospałość i letarg szybko mijają. Choroby oddechowe i nadmiar śluzu wydalanego w powietrze może zostać wyeliminowany. Ta praktyka jest równie dobra, by zapobiec chorobom takim jak gruźlica, która rozwija się w tych mało używanych, zastałych rejonach płuc.
W bhudżangasanam (pozycji kobry, węża) również można zastosować kilka technik oczyszczających płuca, poprzez naśladownictwo syczenia węża, czego każdy nauczyciel jogi powinien umieć nauczyć.
Układ krążenia
Praktyka Surya Namaskar udoskonala akcję serca, lecz bez napięć, jak to jest w przypadku kulturystyki lub ćwiczeń gimnastycznych. Powiększa strumień krwi, przyśpiesza eliminację zbytecznych substancji i wprowadza świeży tlen i składnik odżywczy do wszystkich komórek. Złoże zastałej krwi w śledzionie i w innych organach jest usunięta i główne krążenie jest ulepszone.
Mięsień sercowy jest wzmocniony i naczynka krwionośne serca, tętnice wieńcowe, są pobudzone do pomnażania, polepsza się krążenie i redukują się szanse na atak sercowy. Powolne krążenie, zimne ręce i nogi, choroba naczyń krwionośnych i ogólne zmęczenie może zostać również zlikwidowane.
Krążenie limfy, które jest szczególnie istotne w płynnej równowadze i w zwalczaniu infekcji, jest odpowiednio wyregulowane.
Wzmagane uczucie lepszego samopoczucia i obniżone efekty stresu wywoływane przez Surya Namaskar redukują tendencję do zakrzepicy. To połączone z lepszym krążeniem zapewnia mniejsze prawdopodobieństwo miażdżycy oraz wielu innych chorób, które są produkowane, np. choroba tętnicy wieńcowej, zawał serca, słaby dopływ krwi do członków – amputacja, starość, – czyli utrata sił, osłabienie nerek itd.
Padahastasana i parvatasana pomagają powrócić krwi z dolnych części ciała do serca, rozciąganie mięśni nóg i używanie sił grawitacji w odwróconych pozycjach.
Układ trawienny
Naprzemienne rozciągania i sprężające ruchy Surya Namaskar określają cały system trawienny dokładnie masując powięź trzewną brzucha. Padhastasana i bhujangasana szczególnie stymulują organy brzuszne. Wzmagają ogień trawienny, pobudzają zdrowy apetyt. Odpowiednie trawienie jest jednym z głównych czynników mających wpływa na dobre zdrowie. Jakość i ilość żywności ma małe znaczenie, jeśli ciało nie jest w stanie jej trawić, asymilować i odpowiednio spożytkować. Niestrawiona żywność fermentuje w żołądku i w jelitach, powodując gazy. Problemy trawienne takie jak zaparcia, niestrawność, rozwolnienie i ociężała wątroba mogą ustąpić i można im zapobiec poprzez wyregulowanie diety w połączeniu z jogą.
Układ moczowy
Nerki wykonują witalną funkcję regulacji wody i soli w ciele. One również odcedzają zanieczyszczenia z krwi i wydalają je z moczem poprzez pęcherz. Jakiekolwiek zakłócenie w nerkach, powoduje nagłą nierównowagę soli i wzmacnia poziom azotu mocznika we krwi, co powoduje liczne choroby. Poprzez praktykowanie Surya Namaskar, kręgosłup i mięśnie pleców są wyćwiczone w taki sposób, by naciskać i delikatnie masować nerki. To stymuluje ich działanie i przepływ krwi. Jeśli nerki są ociężałe lub w lekkim stanie przedchorobowym, z tendencją do tworzenia kamieni lub z predyspozycją do infekcji, charakteryzującą się ciemnym, mocno śmierdzącym moczem, częstym oddawaniem moczu i bólem nerek, sugeruje się spożycie świeżej wody, jak również wypicie szklanki wody przed spokojnym praktykowaniem Surya Namaskara. Bhujangasana, asthanga namaskara i ashwa sanchalanasana stosuje szczególnie silne oddziaływanie na rejony nerkowe.
Skóra
Skóra jest największym organem i poza trzymaniem ciała w całości służy regulowaniu temperatury ciała, jak i również wydalaniu ilości odpadów i toksyn poprzez proces pocenia. Jeśli jest nadmiar trującej substancji w krwi, wychodzi to poprzez skórę w postaci czyraków, wysypki i pryszczy. Jako że Surya Namaskar wywołuje pot, przyśpiesza krążenie i poprawia wydalanie odpadów poprzez trawienie i układ moczowy. Sprawia, że skóra praktykującego staje się czysta, a cera jest promieniująca, co przeważnie jest oznaką zdrowia. Wielu chorób skóry spowodowanych substancjami toksycznymi, takimi jak pryszcze i egzema, można się pozbyć. Nieprzyjemne zapachy ciała są likwidowane, i generalne krążenie krwi do skóry jest ulepszone.
Jeśli Surya Namaskar jest praktykowane w rannych godzinach z twarzą do wschodzącego słońca, promienie światła ultrafioletowego są absorbowane poprzez skórę. Podczas wschodu, te promienie są w największej intensywności i przez to są bardzo zbawienne dla zdrowia, jak i są odpowiedzialne za produkcję witaminy D. Wszystkie te asany naprężają skórę i uelastyczniają tkanki.
System nerwowy
W dwunastu ruchach Surya Namaskara, kręgosłup jest systematycznie rozciągany i uciskany do maksimum zakresu, stymulowane jest krążenie w całym rdzeniu kręgosłupa i we wszystkich splotach nerwowych.
Układ nerwowy dzieli się na część ośrodkową (mózgowie i rdzeń kręgowy) oraz część obwodową - układ nerwów i zakończeń nerwowych. Sterowaniem pracą narządów wewnętrznych zajmuje się autonomiczny układ nerwowy. Składa się on z części współczulnej i przywspółczulnej. Są one w ciągłym "starciu", wzajemnym "kontrowaniu". Dzięki temu zachowana jest homeostaza narządowa, która zapewnia optymalną czynność określonego narządu wewnętrznego w danym momencie przy danym zapotrzebowaniu organizmu na jego pracę. Układ nerwowy człowieka dzieli się na dwie zasadnicze części. Są nimi: ośrodkowy (centralny) układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy, czyli system nerwów i zakończeń nerwowych wraz z narządami zmysłu. Ten podział jest oczywiście dość sztuczny, ponieważ, tak naprawdę, oba układy są ściśle anatomicznie i fizjologicznie ze sobą powiązane. Jednak podział ról i kompetencji jest jednoznaczny: obwodowy układ nerwowy służy do przenoszenia (przewodzenia) bodźców (informacji) od tkanek i narządów (w tym narządów zmysłów) do "centrum", lub z powrotem - od "centrum" do narządów i tkanek, zaś ośrodkowy układ nerwowy te informacje "centralizuje", tzn. gromadzi i przetwarza.
W układzie nerwowym wyróżnia się też część autonomiczną, za pomocą, której "centrum" bezpośrednio zawiaduje czynnościami narządów wewnętrznych. Jest to tzw. autonomiczny układ nerwowy, który z kolei ma bezpośrednie powiązania z innym systemem integrującym funkcje narządów złożonego żywego organizmu, tj. układem dokrewnym. Układ autonomiczny ma swoją część centralną i obwodową.
Surya Namaskar nastraja nerwy poprzez stymulację wewnętrznych organów, które mogą być porównane do kwiatów na końcu łodygi (nerw) rośliny. Napina nerwy, pracuje nad kręgosłupem i ulepsza praną, która aktywuje centrum mózgu. Po praktykach możesz odczuwać ciało napełnione energią. Cały system nerwowy jest aktywny i ma się wrażenie jakby się przebudzał.
Układ hormonalny
Gruczoły hormonalne odgrywają główna rolę w koordynacji i integracji fizjologicznych procesów, choć w sumie bardzo mało się o nich wie. Główną funkcją gruczołów hormonalnych jest produkcja oraz wydzielanie hormonów, wydzielanie chemicznych substancji do krwiobiegu. Układ hormonalny pełni rolę regulacyjną w zapewnieniu homeostazy. Oto krótki przegląd gruczołów oraz dobroczynnych walorów Surya Namaskar na ich funkcję i dysfunkcje.
Gruczoł przysadkowy
Znany jest, jako „ mistrz „ gruczołów w ciele. To istotne centrum reguluje funkcje innych gruczołów, stymuluje lub wstrzymuje wydzielanie, jeśli ciało tego wymaga. Posiada wiele hormonalnych wydzielin, które kontrolują wzrost ciała i jego rozwój. Przez powiększenie przepływu krwi do głowy i przez swój efekt na system nerwowy, Surya Namaskar stymuluje podwzgórze, które reguluje czynności przysadki. Praktyki Surya Namaskara mają bezpośredni i pożyteczny efekt na centrum witalne oraz na całe ciało. Odwrócone asany wykazują najwięcej pożytecznych efektów na gruczoł przysadkowy.
Szyszynka
Szyszynka to mały gruczoł w mózgu. Nauki jogi uważają, iż posiada on życiową funkcję, jako łączenie pomiędzy różnymi poziomami świadomości. Poprzez stymulację tego centrum, jest zdolny kontaktować się z głębszymi warstwami świadomości umysłu jak i rozwijać siły powiększonej świadomości, intuicji, wizualizacji oraz imaginacji, które tkwią w każdym człowieku. Odwrócone asany wpływają na prawidłową pracę tego gruczołu.
Tarczyca / gruczoł przytarczyczny
Znajduje się w gardle. Kontroluje produkcje i wydziela hormony metaboliczne – jest pod kontrolą układu podwzgórza – przysadka i przyśpiesza przemianę materii. Ciepło ciała, wzrost oraz rozwój są również regulowane wydzielinami z tego gruczołu. Stan niedoczynności tarczycy powoduje ogólne zwolnienie procesu organizmu. W ekstremalnych wypadkach może prowadzić do zagrożenia rozwoju umysłowego.
W przeciwieństwie do tego – nadczynna tarczyca, charakteryzuje przesadne przyśpieszenie wszystkich funkcji. Osoba je więcej, ale ciągle traci wagę i czuję głód. Jest nerwowa, podekscytowana, nadwrażliwa, cierpi na nadciśnienie a w ekstremalnych przypadkach na zaburzenia nerwowe, których symptomami są halucynacje, ataki, wytrzeszcz oczu. Nadczynność tarczycy jest częstsza, niż ludzie przypuszczają, dotyczy głównie kobiet. Większość ludzi cierpi na łagodną dysfunkcję tarczycy, która zakłóca im codzienne życie. Cierpią bardziej na niewygodę niż na chorobę. To ci właśnie ludzie mogą najbardziej skorzystać z Surya Namaskar. Niestety większość ludzi nie jest świadoma źródła swoich problemów jak i tego, że ich stan może ulec poprawie właśnie poprzez asany. W ruchach gardło jest przyciskane jak i wyciągane, stymulowane normalnie, co balansuje wydzielinę życiową gruczołu, która prowadzi do vishuddhi chakra.
Gruczoł przytarczyczny jest połączony z metabolizmem wapnia, które jest niezbędne dla rozwoju silnych i zdrowych kości. Nadaktywność powoduje kruche kości, które się łatwo łamią. Stan przeciwny powoduje spazmy, ataki mięśni, drżenie spowodowane brakiem wapnia. Surya Namaskar pomaga znormalizować funkcje tarczycy. Hasta uttanaasana, parvatasana, bhujangasana i ashwa sanchalanasana dostarcza mocnych efektów na szyję / gardło.
Grasica
To gruczoł znajdujący się w śródpiersiu przednim, tuż za mostkiem. Powiększa się do 2 roku życia, pozostaje duży do okresu dojrzewania, poczym zmniejsza się z latami. Jest niezbędna dla rozwoju odporności organizmu, produkcji antyciał, które zwalczają bakterie, wirusy i inne obce ciała i zwalczają raka, który rozwija się wewnątrz nas. Ten gruczoł jest zaangażowany w nasz stosunek do świata. W pranamasana wysyłamy prana do Anahita chakra, którego fizycznym korelatem jest grasica. Wydech wykazuje oddanie do świata, jednocześnie postawa jest introspekcyjna, wykazująca spojrzeniem wewnątrz siebie do udoskonalenia się. Ten mentalny stosunek może dobroczynnie stymulować i aktywować grasicę poprzez Anahita chakra.
Gruczoł nadnerczowy
To dwa małe ciałka, gruczoł wydzielania wewnętrznego położony na górnym biegunie nerki, wytwarza hormony, stale wydziela do krwi niewielkie ilości adrenaliny. Kiedy człowiek lub zwierzę jest w sytuacji stresowej, takiej jak strach lub gniew, powoduje to wydzielanie dużej ilości adrenaliny do krwi, co pomaga w radzeniu sobie w nagłych wypadkach. Reaguje natychmiast we wszystkich życiodajnych funkcjach, przyśpiesza bicie serca, podnosi ciśnienie krwi, napina mięśnie, jeży włosy etc. Możliwe, że doświadczyłeś tego podczas nagłego przestraszenia. Podczas tego, zarówno poczucie szoku, wstrząsu promieniującego do centrum brzucha, zapewne doświadczyłeś również później uczucie bycia w stanie gotowości oraz napięcia, które utrzymuje się przez jakiś czas w ciele. To powoduje adrenalina. Nadprodukcja tego hormonu powoduje w człowieku permanentny stan nerwowości, napięcia i strachu, chociaż osoba ta może nie być w ogóle świadoma, dlaczego właśnie czuje się tak a nie inaczej. To dość powszechny stan w naszych dzisiejszych czasach, kiedy żyjemy w warunkach stresowych, w których zmuszeni jesteśmy do adaptowania się w zachodzących zmianach. Z drugiej zaś strony, zmniejszona produkcja wydzielin powoduje ogólny stan niemrawości – powolności, co w rezultacie prowadzi do braku reakcji na zewnętrzne pobudki. Gruczoł nadnerczycowy odgrywa również istotną rolę, jako hormon seksualny oraz jako sól (metaboliczna) w przemianie materii. Pozycje Surya Namaskar bezpośrednio oddziałuje na środkowe okolice pleców, tam gdzie znajdują się nerki oraz gruczoł nadnerczowy. Masowanie wspomaga regulację wydzielinę z gruczołów, które powodują optymalne funkcjonowanie nadnercza. Nadnercze powiązane jest z manipura ćakrą.
Trzustka
Gruczoł położony w górnej części jamy brzusznej na poziomie splotu słonecznego. Główna część tego ważnego gruczołu produkuje hormon – insulinę, która kontroluje ciało w gromadzeniu oraz utylizowaniu cukru. Niedostateczna produkcja insuliny charakteryzuje się w niezdolności ciała (organów) do przyswajania cukru, powodując nadmierne ilości wypuszczania godo krwi, a także wydzielania w moczu. Ta nie bezpieczna choroba znana jest, jako cukrzyca.
Surya Namaskar tonizuje brzuszne organy, które naciskają na trzustkę szczególnie podczas odwrotnego wygięcia w bhujangasana.
Organy reprodukcyjne
Gruczoły regulują produkcję spermy oraz jajników, rozwój drugorzędnych cech płci, takich jak owłosienie, zmiana głosu etc, dodatkowo u kobiet cykl menstruacyjny oraz rozwój biustu. Surya Namaskar jest wartościowym ćwiczeniem do regulowania zarówno męskich jak i żeńskich systemów reprodukcyjnych. U kobiet jajniki znajdują się wewnątrz brzucha i są bardziej stymulowane niż u mężczyzn, pomagają korygować menstruacyjne bóle oraz skurcze przedmiesiączkowe. Mięśnie macicy i ściany pochwy są wzmacniane. To znów wspomaga łatwiejszy i mniej bolesny poród. Asany takie jak bhujangasana, padahastasana oraz sanchalanasana nadają szczególny ton tym obszarom ciała. Męska funkcja seksualna jest również harmonizowana podczas rozciągania w ashwa sanchalanasana.
1. Pranamāsana
- WYDECH
(Mantra)- Om Mitrāja Namah (Pozdrowienia dla Przyjaciela Wszystkich Istot)
(Bidźa Mantra)- Hrām
Stajemy w postawie wyprostowanej. Stopy złączone, ramiona ugięte, dłonie złączone przed klatką piersiową (nie stykają się z klatką piersiową) w pozycji modlitewnej.
Pozycja ta wywołuje stan introwersji, odprężenia i spokoju, a także aktywuje anahata ćakram, przywołuje stan równowagi psychicznej.
2. Hasta Uttanāsana
- WDECH
- Om Rawaje Namaha (Pozdrowienia dla Lśniącego)
- Hrîm
Powoli wdychając powietrze, unosimy obie ręce nad głowę, wyciągamy je jak najdalej do góry, napinamy mięśnie pośladkowe i wyginamy się maksymalnie do tyłu.
Pozycja ta wyciąga ciało w górę i w tył. Mięśnie pleców i karku są odprężone, a klatki piersiowej i brzucha – naciągnięte. To, w połączeniu z głęboką inhalacją daje łagodny masaż obszaru brzusznego, stymulując trawienie. Wyciągnięcie w górę nadaje trakcję kręgosłupowi, pomagając utrzymać zdrowie gąbczastych dysków pomiędzy kręgami.. Ramiona i barki są odprężone. Mówi się, że ta pozycja usuwa nadwagę, która może mieć miejsce ze względu na wiśuddhi ćakra i tarczycę , przyspieszając metabolizm. Prana uniesiona jest do wyższych części ciała,
3. Padahastāsana
- WYDECH
- Om Sūrjāja Namah
- Hrum
Wydychając powietrze, zginamy się do przodu, dotykając czołem kolan (lub tak daleko, jak możemy), dłonie opieramy płasko na macie, przed stopami. Oba kolana powinny być wyprostowane.
Ta pozycja masuje obszar brzucha, szczególnie wątrobę, nerki, pęcherz, gruczoły adrenaliny, macicę i jajniki. Cały brzuch jest stonowany, eliminując wiele dolegliwości.
4. Aśwa Sanćalāsana
- WYDECH
- Om Bhānawe Namah
-Hraim
Podczas kolejnego wdechu wyciągamy prawą nogę jak najdalej w tył, dotykając maty palcami stopy. Dłonie pozostają w tym samym położeniu.
Głowę unosimy i skupiamy wzrok w punkcie między brwiami.
Pozycja ta przynosi kręgosłupowi wygięcie w tył, aby rozluźnić mięśnie pleców. Obszar brzuszny jest w konsekwencji rozciągany.
Dandāsana
- WYDECH
- Om Khagāja Namah
- Hraum
Podczas wydechu wyciągamy do tyłu lewą nogę i lewą stopę stawiamy obok prawej. Wspieramy się na palcach stóp i dłoniach. Głowa, plecy i nogi powinny znaleźć się w linii prostej.
Pozycja ta działa wzmacniająco na całe ciało i sprawia, że stajemy się silni - fizycznie i psychicznie. Wzmacnia nas wewnętrznie i przynosi duchową równowagę.
Asztanga Namaskarama
- ZATRZYMANIE ODDECHU
- Om Puszne Namah
- Hrah
Zatrzymujemy oddech, kierujemy dłonie nieznacznie w stronę tułowia, a następnie zginamy ramiona w łokciach i nogi w kolanach, dotykając maty jednocześnie kolanami, klatką piersiową i czołem; dłonie i stopy zmieniają przy tym położenia.
Pozycja ta rozwija klatkę piersiową i wzmacnia ramiona, barki i nogi. Mięśnie pleców doświadczają głębokiej relaksacji w tej pozycji o czym mówi się, że stymuluje manipura ćakra.
Bhudźangāsana
- WDECH
- Om Hiranjagarbhije Namah
- Hrām
Podczas kolejnego wdechu prostujemy ręce w łokciach, wyginając tułów do tyłu i pozostawiając dolną połowę ciała na macie.
Pozycja ta daje aktywne ściśnięcie okolicy klatki piersiowej i brzucha, niosąc ulgę wielu dolegliwościom, takim jak astma, niestrawność, problemom z nerkami i wątrobą, i wielu innym.W znaczeniu uwalniania napięcia z mięśni pleców i nerwów kręgowych, jest jedną z najlepszych asan.
Parwatāsana
- WYDECH
- Om Marićaje Namah
- Hrim
Podczas wydechu unosimy pośladki. Stopy i dłonie przylegają płasko do maty. Doprowadzamy ciało do położenia, w którym ramiona i tułów znajdują się na jednej prostej, a cała postawa przypomina odwróconą literę „v".
Pozycja ta fizycznie wzmacnia nerwy i mięśnie ramion i nóg, rozciąga mięśnie i ścięgna Achillesa, a także czyni kręgosłup prostym. Mówi się, że stymuluje viśuddhi ćakra, ponieważ podbródek przyciśnięty jest do klatki piersiowej, ściskając gruczoł tarczycy.
Aśwa Sanćalāsana
- WDECH
-Om Āditjāja Namah
-Hrum
W kolejnej fazie wdechu wysuwamy do przodu prawą nogę, przyciągamy kolano do klatki piersiowej i unosimy głowę.
Padahastāsana.
- WYDECH
- Om Sawitre Namah
- Hraim
W fazie wydechu podciągamy lewą nogę do prawej. Wyprostowujemy obie nogi, nie odrywając dłoni od maty i dotykamy czołem kolan.
11. Hasta Uttamāsana
- WYDECH
- Om Arkāja Namah
- Hraum
Wdychając powietrze unosimy tułów do pozycji stojącej podnosząc ręce ponad głowę. Wyginamy się do tyłu, usztywniając pośladki.
Pranamāsana
- WYDECH
- Om Bhāskarāja Namah
-Hrah
Podczas wydechu opuszczamy ręce, łącząc dłonie przed klatką piersiową w pozycji modlitewnej, a wzrok kierujemy przed siebie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz